Συλλογες

Οι συλλογές του μουσείου

Το μουσείο αποτελείται από δύο αίθουσες, μία στο ισόγειο και μία στον όροφο, που φιλοξενούν εκθέματα από όλη την περιοχή της Τροιζηνίας (Πόρο, Γαλατά, Τροιζήνα, Μέθανα), καθώς και ορισμένα ευρήματα από παλαιότερες ανασκαφές στην Ερμιόνη.

Δείτε…

Στο ισόγειο

Επιγραφές, γλυπτά και αρχιτεκτονικά μέλη από την Καλαύρεια (Πόρος), την Τροιζήνα και τα Μέθανα.

·        Στον προθάλαμο της αίθουσας εκτίθεται το αντίγραφο της περίφημης ενεπίγραφης στήλης από την Τροιζήνα (εικ. 2). Το 480 π.Χ. μπροστά στον περσικό κίνδυνο ο Δήμος της Αθήνας αποφάσισε, ύστερα από πρόταση του Θεμιστοκλή, να εκκενώσει την πόλη και να στείλει γυναικόπαιδα και αμάχους στην Τροιζήνα. Αυτή η απόφαση με μορφή ψηφίσματος αναγράφεται στη λίθινη στήλη που εκτίθεται στο Επιγραφικό Μουσείο της Αθήνας, ενώ στο μουσείο του Πόρου εκτίθεται το γύψινο εκμαγείο της.

Στις επιγραφές συγκαταλέγονται και:

·        ένα αρχαϊκό επίγραμμα χαραγμένο σε κυβόλιθο που χρονολογείται γύρω στο 600 π.Χ. και προέρχεται από τα Μέθανα. Ο κυβόλιθος είχε στηθεί ως σήμα στον τάφο του Ανδροκλή, γιου του Ευμάρους.

·        ένα τιμητικό ψήφισμα της πόλης της Τροιζήνας που χρονολογείται το 369 π.Χ. και αναφέρει την απόφαση της πόλης να αποδοθούν τιμές στον Εχίλαο, γιο του  Φιλωνίδου από τις Πλαταιές.

·        το ενεπίγραφο βάθρο ενός χάλκινου ανδριάντα του αυτοκράτορα της Ρώμης Μάρκου Αυρηλίου, ανάθημα της πόλης των Μεθάνων (175-180 μ.Χ.).

 

Από τα γλυπτά που εκτίθενται σε αυτή την αίθουσα ξεχωρίζουν:

·        δύο μικρά αγάλματα που απεικονίζουν μια γυναίκα με χιτώνα και ιμάτιο και ένα γυμνό αγόρι. Προέρχονται  από την ακρόπολη της Τροιζήνας και χρονολογούνται στους κλασικούς και ελληνιστικούς χρόνους αντίστοιχα.

·        ένα μικρό άγαλμα του θεού Ασκληπιού από την Καλαύρεια που χρονολογείται  στον 4ο αι. π.Χ.

Δείτε επίσης

·        επιτύμβιες στήλες των κλασικών και τωνρωμαϊκών χρόνων από την Τροιζήνα και την Καλαύρεια.

Ανάμεσα σε αυτές είναι το επιτύμβιο μνημείο μιας γυναίκας από την Τροιζήνα, που χρονολογείται τον 4ο αι. π.Χ. Το κεφάλι και τα χέρια ήταν κατασκευασμένα από χωριστό κομμάτι μαρμάρου και δεν σώθηκαν. Η νεκρή στήριζε τον δεξί αγκώνα στο αριστερό χέρι και έφερνε το δεξί στο πρόσωπο σε μια στάση θλίψης και περισυλλογής.  

 

Στην αίθουσα εκτίθενται και αρχιτεκτονικά μέλη από διάφορα δημόσια κτίρια.

·        Μια σειρά κιονοκράνων δωρικού, ιωνικού και κορινθιακού τύπου, που αφηγούνται την εξέλιξη και τη διαδοχή των αρχιτεκτονικών ρυθμών από τον 6ο αι. π.Χ. έως τους πρωτοβυζαντινούς χρόνους.

·        Επίσης υπάρχουν δείγματα από πήλινα αρχιτεκτονικά μέλη που προέρχονται από την κεράμωση της στέγης των κτιρίων του Ιερού του Ποσειδώνος στην Καλαύρεια, από την αρχαία Τροιζήνα και από τα Μέθανα.

Ιδιαίτερα εντυπωσιακή, είναι μια πήλινη σίμη, δηλαδή ένας αγωγός για την απορροή των ομβρίων υδάτων της στέγης, η οποία διατηρεί το γραπτό  της διάκοσμο και την υδρορροή σε σχήμα λεοντοκεφαλής (εικ. 3 ). Προέρχεται από το Ιερό της Αφροδίτης Ακραίας στην Τροιζήνα  και χρονολογείται τον 6ο  αι. π.Χ.

Στον όροφο

Εδώ εκτίθενται κυρίως κεραμικά και χάλκινα ευρήματα από την ευρύτερη περιοχή της Τροιζηνίας και απότην Ερμιόνη που χρονολογούνται σε διάφορες περιόδους.

Προϊστορικοί χρόνοι

·        Πήλινα αγγεία και σφραγίδες, από τον πρωτοελλαδικό οικισμό στη θέση Κάβος Βασίλη του Πόρου (3200/3000 – 2000 π.Χ.)

·        Λίθινα βέλη και εργαλεία, από  την μεσοελλαδική ακρόπολη της Μαγούλας του Γαλατά (2100/2000 – 1600 π.Χ.).

 

Ιδιαίτερα αξιόλογα είναι τα εκθέματα των μυκηναϊκών χρόνων:

·        Τα  κτερίσματα από τους τρεις θολωτούς τάφους της Μαγούλας του Γαλατά. Ανάμεσα στα αγγεία, τα ειδώλια, τα κοσμήματα και τα χάλκινα όπλα, ξεχωρίζει το χάλκινο ξίφος με τα επάργυρα καρφιά για τη στερέωση της λαβής και  ένας σφραγιδόλιθος από αχάτη που απεικονίζει δύο ζώα, ένα ελάφι και ένα ταύρο (εικ. 4)

·        Τα αγγεία από τους θαλαμοειδείς τάφους της Απάθειας του Γαλατά. Ανάμεσά τους  μια κομψή πρόχους διακοσμημένη με φυτικά κοσμήματα.

·        Τα πολυάριθμα ειδώλια από το μυκηναϊκό ιερό στον Άγιο Κωνσταντίνοτων Μεθάνων. Στο ιερό βρέθηκε ένας εξαιρετικά μεγάλος αριθμός ειδωλίων που απεικονίζουν βοοειδή, ιππείς, άρματα με αναβάτες καθώς και ένα ειδώλιο ταύρου με αναβάτη που ίσως παριστάνει ταυροκαθάψια. Στο Αρχαιολογικό Μουσείο του Πόρου εκτίθενται ορισμένα από αυτά. Ανάμεσά τους  ξεχωρίζει το ειδώλιο του ιππέα με το κωνικό κράνος (εικ. 5 ).

Τα ταυροκαθάψια, οι ιππείς και τα άρματα εκτίθενται στο Αρχαιολογικό Μουσείο του Πειραιά.

·        Μερικά σημαντικά  ευρήματα από τη βραχονησίδα Μόδι, όπως ένα  θραύσμα αγγείου με παράσταση πολεμιστών, ένας χάλκινος πέλεκυς και οι χάλκινοι μικρογραφικοί τροχοί.

 

Ιστορικοί χρόνοι

Εδώ συγκαταλέγονται ευρήματα από την αρχαία Καλαύρεια, μεταξύ των οποίων και ένα μαρμάρινο αγαλμάτιο του Ασκληπιού (εικ. 6) καθώς και διάφορα κτερίσματα (αγγεία, ειδώλια, χάλκινα αντικείμενα κλπ.) από τα νεκροταφεία της Τροιζήνας, των Μεθάνων και της Ερμιόνης. Τα ευρήματα χρονολογούνται από την πρωτογεωμετρική έως και τη ρωμαϊκή περίοδο.

Ανάμεσα σε αυτά ξεχωρίζουν:

·        Ένας πήλινος κρατήρας του 7ου αι. π.Χ. με παράσταση σφιγγών, οι χάλκινοι καθρέφτες των κλασικών χρόνων και τα πολυάριθμα πήλινα ειδώλια που παριστάνουν ανδρικές και γυναικείες μορφές.

·        Δύο μεγάλοι  αμφορείς των γεωμετρικών χρόνων που βρέθηκαν σε τάφο της Τροιζήνας.

 

Την έκθεση συμπληρώνουν τα ευρήματα από τάφους των πρωτοβυζαντινών χρόνων που ανασκάφηκαν στην Τροιζήνα και τα Μέθανα.

Εύη Πίνη – Μαρία Γιαννοπούλου

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s